سفارش تبلیغ
صبا ویژن

coin360

آشنایی با دامنه اینترنتی و سامانه احراز هویت دیجیتال امتا

اگر قصد دارید که بیزینس و تجارت آنلاین خود را شروع کنید؛ باید بدانید که اولین گام برای شروع آن، خرید دامنه اینترنتی است. دامنه اینترنتی شما تعریف کننده برند و تجارت شما می باشد و شما باید در انتخاب نام دامنه خود تحقیقات فراوانی کنید. بعد از آن که توانستید دامنه خود را انتخاب کنید، حالا نوبت این است که احراز هویت دیجیتال خود را در سامانه امتا ثبت کنید.

در این مقاله ما به بررسی این دو موضوع خواهیم پرداخت و سعی می کنیم که اطلاعات مفیدی را به شما عزیزان محترم بدهیم. پس با ما همراه باشید.


دامنه اینترنتی چیست؟

دامنه اینترنتی همان نام وبسایت است که از طریق آن به سایت دسترسی پیدا می کنیم. در واقع عبارتی که در بالای صفحه اینترنتی بعد از //:HTTP یا HTTPS نوشته می شود نشان داده می شود،  همان Domain یا دامنه مد نظر ما در این مقاله خواهد بود. اولین دامنه اینترنتی با نام Symbolics.com بود که در سال 1985 ثبت شد و در حال حاضر بیشتر از 250 میلیون دامنه در اینترنت وجود دارد.

هر وبسایت ملزم به داشتن یک آدرس است که این آدرس همان اسمی است که برای سایت انتخاب می شود و این اسم همان دامنه است. از ویژگیهای این آدرس این است که اگر شما اسمی را برگزینید به طور اختصاصی برای شما خواهد بود و شخص دیگری قادر به استفاده از آن نام نخواهد بود. این دامنه اینترنتی نماد برند شرکت تجاری شما نیز می باشد.

اجزای تشکیل دهنده یک دامنه اینترنتی:

یک دامنه اینترنتی از سه قسمت www، SLD و TLD. تشکیل شده است.

همانطور که میدانید www به معنی World Wide Web که پیشوند همه دامنه هاست و حتما نیاز نیست که سایت شما این قسمت را داشته باشد. SLD  قسمت اصلی نام دامنه است که مخفف  Second Level Domain است.  TLD ها که آخرین قسمت پسوند دامنه است و مشهورترین آنها com. است. تنوع زیادی در پسوند ها یا Top Level Domain وجود دارد مانند .COM ، .IR ، .NET ، .ORG و …



قسمت TLD دامنه اینترنتی


سامانه احراز هویت دیجیتال امتا چیست؟

سامانه احراز هویت دیجیتال امتا مخفف احراز مشتریان تجارت الکترونیکی می باشد. اما هدف به وجود آمدن این سامانه چیست؟ 

در گذشته شرکت های مختلف باید کسب و کارهای خود در سامانه های مختلف احراز هویت دیجیتال می کردند.

 این بدین معنی است که برای مثال یک شرکت باید برای دریافت مجوز فعالیت احراز هویت آنلاین خود را در یک سامانه انجام می داد. برای مجوز کسب از یک سامانه دیگر که متفاوت با سامانه اولیه بود، احراز هویت می کرد و این باعث پیچیدگی داستان می شد.

 بنابراین تصمیم گرفته شده که تمام احراز هویت دیجیتال در یک سامانه تجمیع گردد که نتیجه آن به وجود آمدن سامانه امتا بود.

یکی از معروف ترین کاربردهای سامانه امتا، برای قرعه کشی خودرو شرکت ایران خودرو و سایپا بود.

 افراد برای آنکه احراز هویت دیجیتال خود را انجام دهند و در قرعه کشی شرکت کنند، نیاز بود که ابتدا در سامانه امتا ثبت نام کنند. سپس بعد از آنکه احراز هویت دیجیتال صورت گرفت، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود در سامانه امتا، وارد پنل ایران خودرو یا سایپا می شدند و در قرعه کشی خودرو ثبت نام می کردند. 

سامانه احراز هویت دیجیتال امتا