سفارش تبلیغ
صبا ویژن

coin360

قوانین جدید صدور چک برای مقابله با چک برگشتی

چک برگشتی بدترین اتفاقی است که می تواند برای هر فرد در معاملات خود رخ دهد. با برگشت خوردن چک مشکلات زیادی بوجود خواهد آمد که می توان گفت در کنار مزایای فراوان چک، تنها ایراد آن همین مورد است.

امروزه چه در معاملات بزرگ و چه در معاملات کوچک، چک حرف اول را می زند. شرایط اقتصادی کشور و روند رو به افزایش تعداد چک‌ برگشتی، علتی می‌شود تا قانونگذار با اصلاح قوانین مربوطه، تدابیر دیگری را به کار بندد تا مشکلات بازار اقتصادی را به حداقل برساند، از این رو، ممکن است اصلاحاتی که درباره برخی قوانین به تصویب می‌رسد، بیشتر از سایر قوانین موجود باشد. 

چک برگشتی

در راستای تحقق هدف بازدارندگی در صدور چک برگشتی، یکی از راهکارها افزایش میزان نظارت بر اعطای دسته چک به متقاضیان و پیش‌بینی شرایط هرچه سختگیرانه و حساس تر برای آن جهت پیشگیری است که اینگونه ساز و کارها می‌تواند منجر به اطمینان بیشتر مردم به انجام معاملات خود از طریق چک و تبعاً جلوگیری از ارتکاب جرایم مختلف از جمله صدور چک برگشتی یا کلاهبرداری شود. در آخرین نسخه اصلاحی قانون صدور چک در سال 1397، ابزارهای قانونی جدیدی مدنظر قانونگذار قرار گرفته تا اهداف مذکور را جامه عمل پوشاند و نظام اقتصادی را در زمینه صدور چک برگشتی بیشتر به سامان برساند.  

قوانین جدید درمورد صدور چک

1- بر اساس تبصره 2 ماده 5 مکرر، اطلاعات چک‌های برگشتی اشخاص حقوقی در سابقه امضا کنندگان آنها نیز نمایش داده می‌شود و خروج اشخاص مذکور از شرکت، تأثیری در موضوع فوق ندارد.

2- قبلاً بانک‌ها ده روز فرصت داشتند تا اطلاعات چک برگشتی را به بانک مرکزی گزارش دهند اما اکنون این مهلت ده روزه برای ارسال اطلاعات چک‌ برگشتی به سامانه بانک مرکزی، لغو شده و بانک‌ها مکلفند  به محض صدور گواهینامه عدم پرداخت، اطلاعات مذکور را به این سامانه ارسال کنند.

قوانین چک

3- در اصلاحات جدید پیش‌بینی شده که هر گواهی عدم پرداختی باید دارای کد رهگیری باشد، بنابراین بانک‌ها مکلف به درج این کد روی گواهینامه عدم پرداخت صادره بوده و به گواهینامه فاقد کد رهگیری در مراجع قضائی و ثبتی، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

4- چنانچه هر یک از مدارک مربوط به رفع سوء اثر از چک‌ برگشتی مانند لاشه چک، رضایت نامه رسمی از دارنده چک یا نامه رسمی از مرجع قضائی یا ثبتی ذیصلاح مبنی بر اتمام عملیات اجرایی در خصوص چک، به بانک ارائه گردد، پیش از یک سال از تاریخ انسداد مبلغ چک، بانک ملزم است نسبت به رفع انسداد از مبلغ مسدود شده اقدام نماید.

5- در مورد واریز کسری مبلغ چک به حساب توسط صادرکننده برای رفع سوء اثر از آن، مدت زمان مسدودی مبلغ در حساب قبلاً دو سال بود که به یک سال تقلیل یافته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با راه های وصول چک برگشتی، می توانید به وبسایت شهرداد مراجعه کرده و اپلیکیشن حقوقی این موسسه را دانلود کنید.