سفارش تبلیغ
صبا ویژن

coin360

وکیل سایبری کیست

وقتی در جامعه صحبت از وکیل سایبری و یا اینترنتی به میان می‌آید، معمولا گمان می‌رود که این موضوع هم مساله‌ای مانند مشاوره‌ی اینترنتی و یا تلفنی وکالت است که برای ارائه‌ی مشاوره، وکیل از بسترهای مدرن استفاده می‌کند.

اما وکیل موسوم به وکیل سایبری، در اصل شخصی است که مانند بسیاری از دیگر وکلا که تنها در یک حوزه به نقش آفرینی پرداخته و در آن زمینه، حرفه‌ای محسوب می‌گردند، تصمیم به فعالیت در زمینه‌ی حقوق سایبری و اخذ وکالت از موکلان به عنوان یک وکیل سایبری گرفته است و در حال حاضر در پرونده‌های شکایت و یا دفاع از موکل خود بر اساس حقوق قوانین موضوعه در حوزه‌ی ذکر شده می‌پردازد.

وکیل سایبری

در کشور ما اولین قوانین درباره‌ی جزئیات استفاده قانونی از کامپیوتر و نقش وکیل سایبری در اواخر دهه هفتاد و اوایل 70 تصویب شد. البته باید سالها می‌گذشت تا در سال 88 مجلس قانون جرایم رایانه ای را تنظیم کند که تصویب قانون دیگری به دنبال آن در سال 97 را به دنبال داشت.

 در این قانون که در چندین ماده‌ی مختلف نگارش شده است، حدود قوانین و تخلفات متصور در حوزه‌ی جرائم رایانه‌ای تبیین گشته و نیز از اتهامات گوناگون و مجازات آنان صحبت به میان آمده است.

 یک وکیل سایبری برای موفقیت در پرونده‌های خود باید علاوه بر آشنایی با قوانین مطروحه در قانون و دارا بودن قدرت مذاکره بالا، بایستی از حوزه‌ی کامپیوتر و آی‌تی نیز اطلاعات قابل قبولی داشته باشد.

این امر به آن دلیل است تا وکیل بتواند به شکل روشن مصداقهای سوءاستفاده از بسترهای اینترنتی در جهت نقض قانون و یا حقوق دیگران را نشان داده و یا از عدم وقوع آنان در برخی دیگر از پرونده‌ها دفاع کند.

بسیاری از پرونده‌هایی که یک وکیل سایبری در آنان درگیر می‌شود از پیچیدگی‌های زیادی برخوردارند. در بسیاری از آنان نیز امکان اثبات وقوع جرم به صورت عینی وجود نداشته و یا متهمان در خارج از کشور سکونت دارند. 

وکیل سایبری

در این گونه پرونده‌ها بر خلاف موارد مشابه در سایر پرونده‌ها، روش معینی برای برد در پرونده و استیفای حقوق موکلان وجود ندارد و وکیل سایبری باید با تیزهوشی و ایجاد مسیرهای جدید نسبت به موضوع پرونده برخورد کند.

البته در برخی از پرونده‌هایی که وکیل سایبری با آنان برخورد می‌کنند موضوع از نظر فنی حقوقی زیاد پیچیده نیست و گاهی تنها با یک کلاهبرداری ساده مواجه هستیم.

مثلا بسیار پیش آمده است که فردی از یک فروشگاه اینترنتی که در پلتفرم‌های خارجی حضور دارد خرید کرده است و طرف مقابل، در معامله تقلب کرده و یا پس از دریافت پول از عمل به تعهدات خود سرباز زده است.

آخرین نکته‌ای که باید درباره‌ی آن صحبت نمود اهمیت رعایت موارد امنیتی درباره‌ی زندگی سایبری شهروندان در دنیای معاصر است.

 نکات زیادی وجود دارند که با رعایت آنان می‌توانید اطمینان داشته باشید که هیچگاه طعمه‌ی بزهکاران اینترنتی نخواهید شد.

 هیچوقت از رمزهای پیشبینی پذیر برای حسابهای کاربری خود استفاده نکنید. رمزها بهتر است طولانی بوده و از کاراکتر های غیرمتعارف در آنان استفاده شده باشد.

 سعی کنید از دیوایس‌های غریبه برای ورود به اکانت‌های مختلف خود استفاده نکنید. اگر ناچار به انجام این کار شدید حتما اطمینان حاصل فرمایید که از اکانت لاگ اوت کرده و رمزهای خود را از حافظه‌ی دستگاه پاک کنید.

همچنین بهتر است هیچ نوع اطلاعات غیرضروری را در اینترنت به اشتراک قرار ندهید. به یاد داشته باشید که یک فایل به محض بارگذاری در اینترنت هرگز پاک نخواهد شد و عده‌ی زیادی به آن دسترسی خواهند داشت.

 

در معاملات نیز پیش از پرداخت به طرف مقابل از احراز هویت وی اطمینان حاصل فرمایید و به شهرت آنان توجه داشته باشید.