سفارش تبلیغ
صبا ویژن

coin360

قدم به قدم تا تنظیم شکواییه

در عصر حاضر، برای همه افراد چه حقوقی باشند و چه حقیقی شناختن قوانین و مقررات جاری کشور و آشنایی با کار قانونی حاکم بر محاکم حائز اهمیت است. اگر کسی خلافی کرد ما باید چه کنیم؟ چگونه فرد خطاکار را به سزای اعمال خودش برسد؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با نگارش و تنظیم شکواییه آشنا کنیم.

معنی شکواییه

شکواییه فرمی است که در آن شاکی، شکایت خود را نسبت به مجرم عنوان می‌کند. شکواییه یا شکایت نامه برای ارائه به مقام کیفری تنظیم می‌شود و در آن اطلاعاتی باید درج شوند. این اطلاعات شامل نام شاکی، آدرس و موضوع شکایت هستند. شکواییه یکی از اوراق قضایی است که برای جرم‌های کیفری استفاده می‌شود. 

برای جرایم حقوقی نیازی به تنظیم شکواییه نمی‌باشد و اغلب با تنظیم دادخواست کارها انجام می‌شود. جرم‌های کیفری از جمله جرم‌هایی هستند که در قوانین رسمی کشور مجازات فردی برای آن جرایم وجود دارد.

نگارش و تنظیم شکواییه

مراحل تنظیم شکواییه

عنوان مجرمانه‌ای که در نگارش شکوائیه قید می‌شود، همان جرمی است که قاضی به آن رسیدگی می‌کند و خارج از موضوع شکوائیه حقی برای رسیدگی نخواهد داشت.

اگر فردی به دلیل وقوع یک جرم که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است، قصد شکایت را داشته باشد، باید شکایت خود را تحت شکوائیه تنظیم کند و به عبارتی نگارش شکوائیه کند.

جرائمی که برای طرح دعوی، نیاز به شاکی خصوصی دارد، جرائم قابل گذشت هستند که با نگارش شکوائیه، تعقیب متهم شروع می‌شود و با استرداد شکایت و یا صرف نظر کردن شاکی، تعقیب متهم به پایان می‌رسد.

زمانی که شکایت کیفری تنظیم می‌شود، دادسرا که در رأس آن شخص دادستان است، تعقیب متهم را شروع کرده و تحقیقات مقدماتی را به قاضی تحقیق که بازپرس است، ارجاع می‌دهد.

سپس بازپرس بر مبنای شکایتی که تنظیم شده است، عمل می‌کند. به این صورت که اگر فرد الف به فرد ب فحاشی و توهین کرده باشد، شخص ب می‌تواند علیه شخص الف تحت عنوان فحاشی شکایت کند. حال اگر نگارش شکوائیه او بر اساس فحاشی تنظیم شده باشد، بازپرس تحقیقات خود را برای بررسی وقوع جرم فحاشی آغاز و ادامه می‌دهد و به دلیل عدم درج جرم توهین، وارد موضوع توهین نخواهد شد.

دادسرا برای تعقیب باید مطابق قانون عمل کند. جهات قانونی برای شروع به تحقیقات عبارتند از :

الف- نگارش شکواییه شاکی

ب- اعلام و اخبار ضابطین دادگستری یا اشخاصی که از قولشان اطمینان حاصل شود.

ج- جرایم مشهود در صورتی که قاضی ناظر وقوع جرم باشد.

د- اظهار و اقرار متهم

تنظیم شکواییه

نمونه‌ای از نگارش شکواییه

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب

با سلام و احترام

 

احتراماً اینجانب………… فرزند…………. مقیم…………..از آقای/خانم……….. تحت عنوان…………….( کلاهبرداری، فحاشی، آسیب بدنی عمدی……….) شکایت دارم. نامبرده در تاریخ …………. در خیابان………….. در حضور………………..نفر به نامهای…………………………… به نشانی……………………………….. نسبت به من فحاشی کرد. از این رو تقاضای تعقیب کیفری و مجازات ایشان را دارم .

 

نشانی متهم……………………………………………….می باشد .

 

 محل امضاء ـ مهر ـ انگشت

کلام آخر

تعریف تنظیم لایحه بدین صورت است که وقتی که طرفین دعوا بخواهند شکواییه یا دادخواست خود را تکمیل کنند از لایحه استفاده می‌کنند. حتما به نکاتی که در مورد نگارش شکواییه گفته شده توجه کنید تا درخواست شما پذیرفته شود و کار شما زودتر به جریان می افتد.