سفارش تبلیغ
صبا ویژن

coin360

تجهیزات جانبی کامپیوتر شامل چه لوازمی می شود؟

دو بخش اصلی هر کامپیوتر سخت افزار و نرم افزار است. کیس کامپیوتر که متعلق به بخش سخت افزار است و و از قطعات سخت افزاری گوناگونی تشکیل یافته که به یکدیگر متصل هستند، به عنوان لوازم اصلی و وسیله های دیگر مثل مانیتور، موس، کیبورد و غیره تحت عنوان تجهیزات جانبی کامپیوتر یاد می شود. 

تجهیزات جانبی

در ادامه این مطلب درباره برخی از تجهیزات جانبی کامپیوتر (موس، کیبورد، صفحه نمایش) و همچنین کارت حافظه صحبت خواهیم کرد. 

لوازم جانبی کامپیوتر اطلاعات و داده ها را از طریق موس، صفحه کلید و اسپیکر و لوازم دیگر بین کاربر و سیستم منتقل می کند. این تجهیزات جانبی به سه بخش ورودی، خروجی و بدون اتصال تقسیم می شوند. 

صفحه کلید کامپیوتر یک وسیله ورودی محسوب می شود که هر کدام از کلید های آن دستوری را به ریزپردازنده برای اجرا ارسال می کنند. موس هم به عنوان یه وسیله ورودی و جزء تجهیزات جانبی کامپیوتر می باشد. که با حرکت اشاره گر آن و کلیک بر روی آن دستوراتی را به cursor کامپیوتر منتقل می کنیم. 

یکی دیگر از تجهیزات جانبی کامپیوتر صفحه نمایش یا همان مانیتور است که به عنوان یک وسیله خروجی ضروری برای چاپ نتایج پردازش شکل گرفته بر روی داده ها روی صفحه نمایش برای دیدن کاربر از آن استفاده می شود.  

برخی دیگر از تجهیزات جانبی کامپیوتر هستند که که بدون اتصال به کیس منجر به افزایش کارایی یک کامپیوتر می شود. مثلا پد زیر موس که موجب می شود موس راحت تر حرکت کند. و یا پایه های زیر مانیتور به عنوان یک وسیله خارجی بدون اتصال به کامپیوتر برای افرادی که ساعت های طولانی پشت سیستم می نشینند و ممکن است گردن آنها به دلیل خم شدن سر به سمت پایین بعد از مدتی آسیب ببیند مناسب است. 

کارت حافظه

کارت حافظه sd به عنوان نوعی کارت حافظه که برای ذخیره سازی اطلاعات محسوب شده و باعث افزایش و ارتقای ظرفیت حافظه دستگاه نیز خواهد شد، ودر دستگاه های مختلفی از قبیل دوربین های دیجیتال، گوشی موبایل، لپتاپ و غیره که قابل حمل هستند مورد استفاده قرار می گیرد. 

اما بیشترین کاربرد کارت حافظه در دوربین های دیجیتال می باشد. این نوع SD کارت ها از انواع مختلفی تشکیل شده و با توجه به نیاز های متعدد هم طراحی و تولید شده است. 

امروزه کارت های حافظه از نظر میزان ظرفیت در پنج مدل مختلف و در 3 سایز(اصلی، کوچک و میکرو) در بازار موجود هستند، که عبارتند از: کارت حافظه SDSC با ظرفیت استاندارد، SDHC با ظرفیت بالا، SDXC با قابلیت ارتقاء و کارت حافظه SDUC با ظرفیت بسیار زیاد. در مقالات بعدی به توضیحات بیشتری درباره هر کدام از کارت های حافظه خواهیم پرداخت.

کارت حافظه

جمع بندی

نکته قابل توجه در پایان مطلب این است که در انتخاب و خرید یک کارت حافظه دقت لازم را داشته باشید و برند هایی که شناخته شده و معروف هستند را تهیه کنید. در حال حاضر برندهایی همچون سونی، سامسونگ، سن دیسک، لکسا و توشیبا از برند های معتبر موجود در بازار هستند.