سفارش تبلیغ
صبا ویژن

coin360

قانون حمایت خانواده

خانواده مهمترین رکن زندگی اجتماعی می باشد و قدمت بسیار زیادی در تاریخ بشریت دارد و همواره در تمامی نظام های حقوقی دنیا مورد توجه خاص خاص قانون گذار می باشد. از این رو قانون حمایت خانواده اهمیت زیادی دارد. تأمین نیازهای مادی، تنظیم رفتارهای جنسی، ایجاد امنیت و آرامش، تأمین سلامتی و بهداشت اعضای خانواده، حمایت و نگهداری از فرزندان و آشنا کردن آنها با بسیاری از هنجارها و ارزش‌ها از جمله عشق، شکیبایی، مهربانی، قدرت تحمل، نظم و انضباط، پرهیزگاری، بخشش و از خودگذشتگی، نگهداری از سالمندان و بسیاری از موارد دیگر بخشی از کاربردهای اساسی نهاد خانواده است.

قانون حمایت خانواده

موضوعاتی که قانون خانواده به آن می پردازد چیست؟

قانون حمایت خانواده، بسیار گسترده می باشد و بررسی جزء به جزء آن کار بسیار دشواری است. ما در اینجا چند مورد از مهم ترین های این قانون را بیان می کنیم.

شماره 1- شهدای جنین: یکی از معضلات رو به افزایش دنیای معاصر امروزی بحث ناباروری زوجین است. در شرایطی که زوجین، نابارور هستند یکی از راه حل‌های موجود استفاده از راهکار اهدای جنین است. برای اهدای جنین شرایط و مراحلی لازم است و همین‌طور برخی مدارکی که باید به تایید پزشک مورد اعتماد قوه‌ی قضاییه (پزشکی قانونی) برسد. درخواست اهدای جنین و بررسی وجود شرایط لازم و در نهایت صدور مجوز برای آن با دادگاه خانواده است.

شماره 2- نامزدی و خسارت ناشی از برهم خوردن آن: گاهی اتفاق می افتد که نامزدها بر اثر به تفاهم نرسیدن نامزدی را برهم می زنند. خسارات ناشی از برهم خوردن نامزدی و اختلافات پدید آمده در آن موضوع مانند برگرداندن هدایای نامزدی و موارد این چنینی می باشد و برسی این موارد به عهده دادگاه خانواده می باشد.

شماره 3- حضانت و ملاقات با طفل: به فرایند نگهداری و تربیت کودکان در اصطلاح حقوقی حضانت می‌گویند. چنانچه زوجین اقدام به جدایی نمایند، بررسی این امر که کدام یک از آنها باید از کودک نگهداری کند و صلاحیت لازم را برای این امر دارد و همچنین نحوه‌ی ملاقات طرف مقابل با کودک چگونه خواهد بود نیز از جمله موضوعاتی است که برای حل آنها باید به دادگاه خانواده مراجعه کرد.

قانون حمایت خانواده

شماره 4- تغییر جنسیت: یکی از مواردی که در صلاحیت دادگاه خانواده قراردارد، بحث تغییر جنسیت می باشد. این مورد در شرایطی است که گاهی شخصی دارای رفتارهای غالب جنس مخالف خود می باشد. این نوع رفتارها یک نوع اختلال محسوب می شود و در صورتی که شخص شرایط خاصی که پزشک قانونی تایید می کند را دارا باشد، چنین شخصی می تواند از دادگاه خانواده درخواست تغییر جنسیت کند. 

شهرداد امکانی را فراهم آورده تا علاوه بر متخصصین حقوقی، عموم افراد جامعه نیز بتوانند در هر زمان و مکان نیازهای حقوقی خود را اعم از پرسش و پاسخ حقوقی، مشاوره آنلاین و بررسی آنلاین پرونده های حقوقی، حتی قبل از مراجعه به وکیل و طرح دعوی مرتفع نمایند.

شهرداد با تقسیم بندی وکلا به حوزه های مختلف تخصصی و احراز کفایت علمی و تجربی وکلای مربوطه پل ارتباطی بین وکلای برگزیده و مردم خواهد شد تا بدین وسیله فناوری نوین را در خدمت جامعه ایرانی قرار دهد.

اگر چه شرکت گام‌های بلندی را برای تحقق اهداف خود برداشته است؛ این شما عزیزان خواهید بود که با بازخورد و انعکاس نقطه نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن خدمات شهرداد یاور و رهنمون خواهید بود.