سفارش تبلیغ
صبا ویژن

coin360

نکاتی در ارتباط با اعسار از پرداخت مهریه

مهریه یکی از حقوق اصلی مالی زن به هنگام ازدواج است که وی می تواند هرگونه تصرفی که می خواهد روی آن داشته باشد. همچنین زن این امکان را دارد که در هر زمانی اقدام به مطالبه مهریه خود را کند. در این زمان مرد اگر توان مالی برای پرداخت مهریه همسرش را نداشته باشد می تواند دادخواستی تحت عنوان اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه تسلیم کند.

در هنگام طلاق مرد با جایگاهی که در جامعه دارد بسیار راحت تر از دیگران می تواند زندگی خود را سر و سامان دهد در صورتی که به زن خسارت بیشتری وارد خواهد شد. به همین دلیل است که می گوییم مهریه به عنوان پشتوانه مالی زن در هنگام جدایی است. با توجه به این نکته که نفقه زن نیز بعد از جدایی قطع خواهد شد.

مفهوم اعسار از پرداخت مهریه در مواقعی به میان می آید که در هنگام جدایی زن درخواست پرداخت مهریه اش را می کند و مرد توان مالی پرداخت مهریه زن را ندارد. این مسئله قوانین و مسائل مربوط به خود را دارد. در این مقاله با شهرداد همراه باشید تا شما را با مفهوم اعسار از پرداخت مهریه آشنا کنیم.

اعسار از پرداخت مهریه

تنظیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

مرحله بعدی پس از مشخص شدن ناتوانی مرد در پرداخت مهریه برای دادگاه این می باشد که مرد برای طرح دعوی و تنظیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه مراجعه کرده و دادخواست خود را از طریق آن ها به دادگاه ارسال خواهد کرد.

پس از بررسی دادخواست مرد توسط دادگاه و تشکیل پرونده از طریق دادگاه از زن و مرد به عنوان گواهان پرونده دعوت به حضور در دادگاه می کنند. و بعد اقدام به صدور رای پرونده می کنند.

 

اعسار از پرداخت مهریه در کل به چه معناست؟

اگر بخواهیم به معنای لغوی این مسئله بپردازیم می توان به این اشاره کرد که اعسار بطور کل به معنای ناتوانی و تنگدستی البته از دیدگاه حقوقی است. در این مواقع مرد لایحه ای تحت عنوان ناتوانی در پرداخت مهریه همسرش به دادگاه می دهد. البته در این مورد ابتدا باید ناتوانی وی در پرداخت مهریه برای دادگاه اثبات شود.

نتیجه دادخواست مرد در پرداخت مهریه معمولا از طرف دادگاه یا تقسیط مهریه برای مرد می باشد و یا دادن مهلت برای پرداخت مهریه. البته به طور معمول دادگاه حکم به تقسیط مهریه می دهد و کمتر دیده شده است که برای پرداخت مهریه به مرد مهلت دهد.

حکم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

لازم به ذکر است که نحوه صدور حکم ناتوانی مرد در پرداخت مهریه، دادگاه برای مرد پیش قسط یا پیش پرداختی را تعیین می کند که مرد موظف به پرداخت آن است. سپس برای مابقی آن هم مرد موظف است بر حسب مقدار قسطی که دادگاه تعیین می کند اقدام به پرداخت آن کند.

حکم اعسار از پرداخت مهریه

جمع بندی

با توجه به نکات ذکر شده شما می توانید برای طرح دعوی اعسار از پرداخت مهریه خود با یک وکیل متخصص در این زمینه اقدام به مشاوره کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هم می توانید به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کرده و به صورت آنلاین پاسخ سوالات حقوقی خود را دریافت کنید.