سفارش تبلیغ
صبا ویژن

coin360

هدف از نگارش دادخواست چیست ؟

از آنجایی که مخاطبین ما درخواست زیادی در مورد نگارش دادخواست داشتند گروه حقوقی شهرداد اقدام به تهیه مقاله ای در این مورد کرده است. در این مقاله مفاهیم اولیه تنظیم دادخواست و همچنین ماهیت دادخواست موارد مورد نیاز دادخواست، ادبیات حقوقی دادخواست و همینطور قوانین مرتبط با خواسته و شیوه های پر کردن فرم دادخواست برای شما آورده شده است.

 

تنظیم و نگارش دادخواست

نگارش دادخواست برای چه چیزی انجام می شود؟

دادخواست در لغت به معنی دادخواهی کردن است و در اصطلاح حقوقی دادخواست به معنی مطرح کردن دعوی در مراجع قضایی گفته می شود.

برای دعوی حقوقی نگارش دادخواست انجام می شود ولی برای دعوی کیفری تنظیم شکایت نامه لازم است.

نگارش دادخواست باید در برگه های مخصوصی انجام شود و در غیر این صورت هیچ اعتباری ندارد و مقام قضایی به آن رسیدگی نخواهد کرد.

اما برای دعاوی کیفری تنظیم شکایت نامه در هر برگه ای که باشد پیگیری و رسیدگی می شود.

با تنظیم و تسلیم دادخواست به دادگاه؛ دادگاه مکلف به رسیدگی به پرونده میشود و متقاضی نیز بایستی نسبت به پیگیری و سپری کردن روند قانونی اقدام نماید.

در هنگام نگارش دادخواست به چه مواردی باید توجه کرد؟

نگارش دادخواست باید به زبان فارسی و زبان رسمی انجام گیرد.

نگارش دادخواست حتما باید در فرم و برگه مخصوص به این کار انجام شود در غیر اینصورت هیچ ارزشی ندارد و در دادگاه پیگیری نمی شود.

خواسته باید به طور صریح و شفاف اعلام شود تا دادگاه به رسیدگی به موضوع درخواست بپردازد و اگر خواسته به طور دقیق مطرح نشده باشد دادگاه دادخواست را توقیف می کند تا نواقص رفع شود. مهم ترین بخش نگارش دادخواست مشخص شدن خواسته می باشد.

مشخصات هویتی خواهان یا درخواست کننده که شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، نشانی محل سکونت، نشانی محل کار و اگر تنظیم و نگارش دادخواست توسط وکیل یا نماینده حقوقی انجام شد باید مشخصات شناسایی و وکیل نیز درج شود.

اگر نگارش دادخواست توسط شخصیت حقوقی انجام شد مثل شرکت ها، سازمان های دولتی، بانک ها و غیره مشخصات ثبتی شرکت باید به طور کامل در دادخواست نوشته شود.

هدف از نگارش دادخواست چیست

مشخصات فردی که نگارش دادخواست علیه او انجام شده است باید به طور دقیق نوشته شود و اگر مشخصات او در دست نباشد دادگاه در روزنامه های کثیر الانتشار ابلاغیه را منتشر می کند و روند قانونی پرونده طی خواهد شد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد شما مواردی درباره نگارش دادخواست آموختید در صورتی که هر سوالی دارید می توانید از طریق اپلیکیشن حقوقی شهرداد با وکلا و متخصصان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.