سفارش تبلیغ
صبا ویژن

coin360

آیا به مشاوره وکیل چک نیاز دارید

آیا به مشاوره وکیل چک نیاز دارید؟ امروزه کم‌تر کسی از ارباب کسب و کار است که با چک سروکار نداشته باشد. حتی آدم‌های عادی جامعه نیز گهگاه نیاز دارند تا از این سند پرداختنی استفاده کنند. موضوعی که در این میان حائز توجه است پیچیدگی‌ها و گستردگی قوانین چکی در کشور است. این امر موجب گشته است که در بسیاری از موارد، افراد جامعه اطلاع دقیقی از قوانین چکی کشور نداشته باشند. اهمیت وکیل چک نیز دقیقا در همین موضوع است. این افراد که وکلای قابلی نیز هستند، می‌توانند با در دست گرفتن امور و کارهای مرتبط با چک موکلان خود، امور را سر و سامان بخشیده، و در مورد قوانین چکی نیز به آنان مشاوره دهند. این مورد اخیر می‌تواند موجب گردد تا موکل نادانسته از قوانین تخطی نکرده و موجب ایجاد پیگردها و وضعیت‌های حقوقی برای خود  نگردند.

 


کار دیگر وکیل چک بررسی چک‌هایی است که به موکل وی ارائه می‌گردد. این چکها ممکن است در بدترین حالت جعلی بوده، و یا حالت‌های نامطلوب متنوع دیگری برای آن تصور کرد. در این حات وکیل چک می‌تواند با رسیدگی به وضعیت چک از نظر وصول پذیری و دیگر وجوه آنان را نقد کند و در غیر این صورت، از نظر حقوقی یا کیفری، صادر کننده‌ی اصلی را مورد تعقیب قرار دهد. دقت کنید که تعقیب کیفری تنها در شرایطی امکان پذیر خواهد بود که چک بدون موعد امضا شده باشد.

البته تخلفات دیگری نیز ممکن است در صدور چک اتفاق بیفتد. هر گونه ایجاد خط خوردگی به نحوی که نتوان چک را نقد کرد، و یا خالی کردن حساب پیش از آن که چک به بانک در هنگام موعد برسد قابل تعقیب است. 

امید می‌رود با تصویب و اجرای قوانین جدید چک در قرن جدید شمسی، و نیز رواج چک‌های موسوم به صیادی، بسیاری از این مشکلات مرتفع گردد. هرچند همچنان وکیل چک کمک‌های بسیاری ساخته است.

 

زیرا آشنایی با قوانین، و روابط حقوقی میان طرفین یک تراکنش به وسیله‌ی چک و نیز رویه‌های قانونی احقاق حقوق نیاز به تخصص ویژه‌ای دارد. وکیل چک نیز به این دلیل به این نام خوانده می‌شود که در این زمینه فعالیت کرده، و به طور حرفه‌ای با موارد بالا و جزئیات مرتبط با آن، آشناست. موضوعی که باید درباره‌ی قانون‌ها و قواعد چکی در یاد داشت، حساسیت‌های ماهیتی است که این قواعد بر اساس آن تدوین گشته‌اند. دلیل آن امر این است که قوانین مالی و پولی به علت درگیری‌های گسترده‌ای که با نظام اقتصادی کشورها دارند همواره از سخت‌ترین و غامض‌ترین قوانینی بوده‌اند. وکلای مالی که وکیل چک هم از این دسته شناخته می‌شوند باید با سطح بالایی از مهارتهای مدیریت مالی و حسابداری در کنار درک صحیح از قوانین دست به گریبان باشند. دلیل دیگری نیز که به خاطر آن ممکن است شخصی به وکیل چک نیازمند باشد، الزام قانونی به انجام این کار است. بنا بر قانون کشور، اگر کسی در یک دعوی حقوقی با ارزش بیش از 50 میلیون تومان درگیر باشد موظف است تا به دادگاه وکیل معرفی نماید.